Mikrofoni

Elektronski bubnjevi, elektronika, ozvučavanje bubnjeva, mikrofoni...

Moderator: Supermoderatori

Post Reply
User avatar
Mladen Dimitrijević
Redovno vežba
Redovno vežba
Posts: 477
Joined: April 7th, 2012, 3:16 am
Moj Bubanj: Mapex Voyager, Paiste 101, Audio Technica, Remo
Inspiracija: Vesko Rikov, Chris Coleman, Vukas, Suki Sulimanovic
Location: Srbija, Kragujevac
Contact:

Re: Mikrofoni

Post by Mladen Dimitrijević » April 14th, 2014, 8:09 pm

Jel ima veze kako se postavlja mikrofon na dobos (ukoso, zakrivljeno, paralelno)
i kakav se zvuk kako dobija postavljanjem?
Ajmo ladni sokoviii :D
User avatar
Woody
Virtuoz!
Virtuoz!
Posts: 1370
Joined: October 14th, 2010, 1:07 pm
Moj Bubanj: Mapex, Pearl, Ludwig, Paiste, Anatolian, Roland
Moji bendovi: Dancing Waves, freelance
Inspiracija: Bonham, McBrain, Kache, Bordin, Collins, Copeland, Garo...
Location: Beograd, highseas

Re: Mikrofoni

Post by Woody » April 15th, 2014, 3:07 am

Mladen Dimitrijević wrote:Jel ima veze kako se postavlja mikrofon na dobos (ukoso, zakrivljeno, paralelno)
i kakav se zvuk kako dobija postavljanjem?

Naravno da ima veze! Mikrofon reprodukuje ono što mu daš da "čuje". Ako je to kardioidni mikrofon (dinamički majkovi mahom jesu), znači da je prilično usmeren i jako osetljiv na promene ugla pod kojim ga staviš u odnosu na instrument. Konkretno u odnosu na bubanj (sner, tomovi), postoji nekoliko standardnih postavki i njihovih rezultata:

Usmeren ka centru plastike pod uglom od 30°-45°, kapsula inč-dva ulazi ka sredini bubnja - daje najviše "tačke" tojest udarca palice. Rezultat je najčešće prilično neprirodan zvuk sa malo karaktera i dosta neželjenih frekvencija, ali uz intervencije na ekvilajzeru može da služi za pojačavanje panča. Na tomovima daje "boomy" saund i uglavnom se takva postavka izbegava ako su na bubnju deblje opne. Na dobošu daje izražen plastičan zvuk, a može da pomogne u slučaju prevelike zvonjave nezademfovanog doboša.

Slična postavka, ali pod oštrijim uglom (10°-20°) na manjoj visin i- donekle vraća overtonove i zvonjavu, ali i dalje izdvaja zvuk same plastike i palice dok karakter samog doboša ostaje u drugom planu. Obe prethodne tehnike se u studijskim uslovima koriste pretežno za naglašavanje udarca i obavezno podrazumevaju da je karakter (shell) bubnja usnimljen drugim mikrofonima. U lajv situaciji su to uglavnom pomoćne tehnike kojima se pribegava ako sledeće ne zadovoljavaju.

Mikrofon pod uglom od 30°-45°, kapsula na samoj ivici bubnja usmerena ka spoljnom delu plastike - najčešća kombinacija koja daje izbalansiran zvuk plastike i shell-a. Kao i u svim ostalim postavkama, blizina mikrofona samoj plastici određuje i boju konačnog zvuka, najviše zbog proximity efekta gde manja razdaljina (sve bliže od 2-3 inča) pojačava basove. U ovoj varijanti je problematično što se loš štim, stare plastike i loša sviračka tehnika jako primećuju. Pažljivim eksperimentisanjem sa položajem i blizinom se obično dobije dobar saund.

Spomenuću još dve varijante, ali postoji još mnogo drugih pa da ne davim više no što već jesam. Prethodna postavka sa mikrofonom još udaljenijim od ivice bubnja dobijamo još više zvuka samog shell-a, ali se već dosta gubi panč. Može da bude korisna, ako muzika zahteva više prirodnog zvuka, pritom kod doboša ostaje jasan "crack" i žice snara, a na tomovima uglavnom nestaje "tačka". Još jedna varijanta je da mikrofon stoji pod 80°-90° upravno na plastiku inč-dva od ivice. Jako zademfovani bubnjevi dobijaju malo živosti, a približavanjem na pola inča od plastike takvog doboša dobijamo mastan panč kome opet treba podrške sobnih mikrofona. U ovoj varijanti je često neophodno ozvučiti i donju stranu doboša.

Sa svim ovim i ostalim postavkama je poželjno eksperimentisati, jer svaka varijacija bubanj-plastika-palice-svirač-itd. proizvode manje ili veće razlike u rezultatu. Što više mikrofona to više potencijalnih problema i više potrebe za iskusnim toncem koji se time bavi. Sami mikrofoni su stvar ukusa (zna se koji su oprobani, a koji se izbegavaju, to je posebna tema), ali sa skoro svakim može da se izvuče nešto upotrebljivo uz pažljivo postavljanje i slušanje.
:chears:
The Sea, The Sea
User avatar
Mladen Dimitrijević
Redovno vežba
Redovno vežba
Posts: 477
Joined: April 7th, 2012, 3:16 am
Moj Bubanj: Mapex Voyager, Paiste 101, Audio Technica, Remo
Inspiracija: Vesko Rikov, Chris Coleman, Vukas, Suki Sulimanovic
Location: Srbija, Kragujevac
Contact:

Re: Mikrofoni

Post by Mladen Dimitrijević » April 15th, 2014, 6:47 am

Hvala puno brate :chears:
Ajmo ladni sokoviii :D
User avatar
RLRRLRLL
Bubnjar!
Bubnjar!
Posts: 693
Joined: July 24th, 2010, 5:21 pm
Inspiracija: muzika...
Location: Vrsac/Zemun

Re: Mikrofoni

Post by RLRRLRLL » October 1st, 2014, 11:57 pm

Da li je neko mozda ozvucavao bass bubanj sa zadnje strane (sa strane udarne plastike)?
Danas mi pade na pamet, probao, odusevio se (u prilogu snimak). Interesuje me koliko je ova metoda upotrebljiva u live situacijama, svirke naravno. Generalno sa ovim mikrofonom koji sada imam nisam zadovoljan kako mi bass radi kada se mikrofon stavi u bass, tj. mnogo mi se vise svidja ova druga opcija, sada!

Mikrofon je postavljen 20-ak cm od udarne bass plastike van centra oko 15 cm. Powerstroke 3 caoted 22".

Snimak je izvorni, bez budzenja, nista EQ nista kompresija, onako kako je stvarno (cujem da je YT kompresovao visoke, cujese na palicama...jbg)

Last edited by RLRRLRLL on October 2nd, 2014, 10:55 am, edited 1 time in total.
Art, action, reincarnation...
User avatar
Woody
Virtuoz!
Virtuoz!
Posts: 1370
Joined: October 14th, 2010, 1:07 pm
Moj Bubanj: Mapex, Pearl, Ludwig, Paiste, Anatolian, Roland
Moji bendovi: Dancing Waves, freelance
Inspiracija: Bonham, McBrain, Kache, Bordin, Collins, Copeland, Garo...
Location: Beograd, highseas

Re: Mikrofoni

Post by Woody » October 2nd, 2014, 3:13 am

Skroz validna i primenjivana tehnika. Kao i uvek, ovako postavljen mikrofon je deo seta kojim ozvučavaš bubnjeve, tako da skoro uvek podrazumeva da je i rezonantna strana ozvučena. Delom zbog toga što se sa rezonantne strane razvijaju sve bitne niske frekvencije, a delom zato što je vremenom muzička produkcija počela da zahteva veću separaciju delova bubnja, a jasno je da sa udarne strane basa postoji mnogo "bleed"-a od snara, flor toma itd. Primer skoro svih albuma Zeppelina koji su snimani baš ovako (dva mica na basu, jedan na dobošu i nekoliko overheda i rumova), dokazuje da samo vrsta muzike i zvuka koji želiš određuje da li će ova tehnika da zadovolji ili ne. Ne verujem da je neki utegnut pop album iz '80. sniman ovako :) Svakako je dobro rešenje za prirodniji zvuk basa, praktično onako kako ga čuje bubnjar.
The Sea, The Sea
User avatar
RLRRLRLL
Bubnjar!
Bubnjar!
Posts: 693
Joined: July 24th, 2010, 5:21 pm
Inspiracija: muzika...
Location: Vrsac/Zemun

Re: Mikrofoni

Post by RLRRLRLL » October 2nd, 2014, 11:03 am

Hvala Milose. Pokusacu jos koju kombinaciju, mozda cak i sa dva mikrofona (cim nabavim ovaj drugi). Ovaj klip je je sniman sa celim postavljenim setom kako bubnjeva tako i mikrofona. Sto se tice bleed-a cuje se, ali meni je to smekerica. Volim kada u basu ima zica. Poradicu na tome da bleed tomova (floor-a) bude minimalan (na snimku se cuje).
Predpostavljan da je veliki udeo toga i mikrofon na dobosu kao i overhead... O tome nisam vodio racuna kada sam snimao, bili su ukljuceni... ali to ce biti i situacija na svirkama.
Art, action, reincarnation...
User avatar
Woody
Virtuoz!
Virtuoz!
Posts: 1370
Joined: October 14th, 2010, 1:07 pm
Moj Bubanj: Mapex, Pearl, Ludwig, Paiste, Anatolian, Roland
Moji bendovi: Dancing Waves, freelance
Inspiracija: Bonham, McBrain, Kache, Bordin, Collins, Copeland, Garo...
Location: Beograd, highseas

Re: Mikrofoni

Post by Woody » October 2nd, 2014, 11:31 am

Čisto kad već pričamo o ozvučavanju basa, a kažeš da planiraš još jedan majk; probaj da nađeš neki stari zvučnik (ili bilo koji da ti ne treba), recimo 5"-6" i da ga spojiš na mixetu kao mikrofon. Treba samo da nalemiš muški XLR konektor na žice koje izlaze iz njega (pinovi 2 i 3 se prespajaju) i eto ti upotrebljivog sub-kick mikrofona! Za studijske uslove je nebitna estetika, ali inače možeš i da ga montiraš na neki nizak stalak pa da bude skroz profi :)
The Sea, The Sea
User avatar
RLRRLRLL
Bubnjar!
Bubnjar!
Posts: 693
Joined: July 24th, 2010, 5:21 pm
Inspiracija: muzika...
Location: Vrsac/Zemun

Re: Mikrofoni

Post by RLRRLRLL » October 2nd, 2014, 11:36 am

:thumbup:
Pokusacu (vidjao sam). Vise mi zanima ona druga strana tj live-kako i sta radi i koristi na svirkama.
Art, action, reincarnation...
User avatar
Woody
Virtuoz!
Virtuoz!
Posts: 1370
Joined: October 14th, 2010, 1:07 pm
Moj Bubanj: Mapex, Pearl, Ludwig, Paiste, Anatolian, Roland
Moji bendovi: Dancing Waves, freelance
Inspiracija: Bonham, McBrain, Kache, Bordin, Collins, Copeland, Garo...
Location: Beograd, highseas

Re: Mikrofoni

Post by Woody » October 3rd, 2014, 5:08 am

Sub kick je već normalna stvar i na svirkama, pogotovo ako imaš 20" bas ili manji :thumbup:
The Sea, The Sea
User avatar
STOKA
Dobošar
Dobošar
Posts: 40
Joined: February 21st, 2009, 9:52 pm
Moj Bubanj: Sonor Esential Force,Paiste
Inspiracija: Nicko McBrain, Dave Weckl, Mike Portnoy, Gavin Harison..
Location: Trebinje

Re: Mikrofoni

Post by STOKA » September 14th, 2017, 3:35 pm

Pozdrav i naisao sam na gomilu korisnih savjeta za ozvucavanje bubnja ali nisam nista konkretnoo za ozvucavanje Kahona (cajon) pa cu ovde postaviti par pitanja (ako je tema vec postavljena ,prebacite me :D ) .Sviram kahon ABC latino zebrano i radim sa 2 akusticne ozvucene gitare domacicu po klubovima ...za ozvucavanje sam prvo uzeo shure sm57 (na veci broj preporuka) i ozvucavao ga sa zadnje strane ,zvuk od mjesta do mjesta sasvim ok.Medjutim sada imam Shure pg mikrofone i probao sam 56 -cu .. ubija (dosta "bogatiji " puniju zvuk ) ,onda sam poceo eksperimentisati sa 2 mikr. sm 57 sa prednje strane i Pg 56 zadnje i naravno dobijo jos bolji zvuk,odlican sner i bas ...e sada imam i kondezatorske overe Shure PG81 dali je neko radio kahon sa njima ,i kako .. sa koje strane,udaljenosti itd. (npr sm57 kada stavim skroz na dno i ukosim tipa kao ozvucavanje gitar.pojacala dobijam bolji sner ). Kako najbolje iskoristiti ove mikrofone i u kom polozaju davaju odredjene "boje" da napomenem kombinaciju Shure Pg 52 sa sm56 koja je odlicna ...e sada posto sam u set pored kahona ubacio Hi-hat ,bongose i splash dali neko ima iskustava ili neke savjete za ozvucavanje. unaprijed hvala !! :D P.s.Na brzinu pisah post izvinjavam se ako je mozda nejasan ili ima gram.greski. :D
Post Reply